10 tips til valg av håndterminaler

10 tips til valg av håndterminal


Når man vurderer håndterminaler, er det viktig å gjøre grundige valg for å sikre at investeringen virkelig møter bedriftens behov. Det blir stadig vanligere at bedrifter ser mot mobile løsninger, men i iveren etter å dra nytte av teknologien, velger mange feil type enheter. Dette fører ofte til at de må slite med løsninger som ikke fullt ut støtter arbeidsflytene eller kravene i miljøet de skal brukes i.

Selv om forbrukerenheter kan virke fristende på grunn av lav pris, kan slike enheter ende opp med å koste mer i drift og vedlikehold. De mangler den nødvendige robustheten og slitestyrken som trengs i mer krevende omgivelser. Før man bestemmer seg, bør man se nærmere på spesifikasjoner og egenskaper hos håndterminaler som faktisk er bygget for arbeidsmiljøet, slik som de Zebra Technologies og Honeywell tilbyr.

1. Bruk og miljøkrav

Robustheten til en håndterminal er avgjørende når den skal brukes under krevende forhold, som på lager eller i fabrikkmiljøer. Håndterminalene må tåle fall, høye temperaturer og støv, og i helsevesenet er det nødvendig med spesialmaterialer som hindrer bakteriespredning og tåler desinfiseringsmidler. Bedrifter bør også vurdere hvordan håndterminalene faktisk vil bli brukt i praksis. Hvis ansatte må bruke hansker, eller har hendene opptatt med å bære gjenstander, finnes det løsninger som er utviklet med tanke på disse behovene.

Utvalget av håndterminaler tilbyr ulike nivåer av robusthet. For eksempel finnes lette, robuste modeller som Zebra TC22, ideell for butikkbruk, og kraftige håndterminaler som Zebra TC73, laget for mer krevende, industrielle miljøer. Er du usikker på hvilken modell som passer, kan du ta kontakt med oss for veiledning.

 

2. Krav til strekkodelesing

Strekkoder brukes overalt i dag, og det er lurt å kartlegge behovet for hvor mange og hvilke typer strekkoder som skal skannes. Hvis dine håndterminaler må lese mange strekkoder hver dag, blir hastighet og presisjon de viktigste tingene å tenke på. Det er også nyttig å vurdere avstanden strekkodene skal lese fra. I dag har vi håndterminaler som kan lese strekkoder fra både nær og lang avstand.

Zebra sine håndterminaler har integrerte strekkodelesere med funksjoner som støtte for både 1D og 2D-skanning, lesing av ultrasmå koder, og skanning på lang avstand. Sjekk våre anbefalte håndterminaler for å finne en modell som dekker bedriftens skannebehov på en effektiv måte.

Fire lastebrygge-porter for varelevering ved et lager.Fire lastebrygge-porter for varelevering ved et lager.

3. Batterikapasitet

Batterikapasiteten til en håndterminal har mye å si for bruken. Ulike bedrifter vil ha varierende behov når det kommer til batterier. En håndterminal kan for eksempel brukes av flere brukere på tvers av flere skift, eller være på farten og mangle tilgang til en ladeløsning. Her mangler forbrukerenheter rett og slett løsninger for en effektiv arbeidshverdag. Håndterminaler kommer alltid med svært gode batteri- og ladeløsninger. Se blant annet tilbehørsguiden til Zebra TC53 for utvalget til denne håndterminalen.

 

4. Brukervennlighet

Bedrifter må også undersøke om den nye flåten av håndterminaler er enkel å ta i bruk for sine ansatte. Det er varierende ferdighetsnivåer hos alle og brukervennlighet vil gjøre oppstarten enklere. Det er spesielt viktig for bransjer med mange midlertidige eller sesongansatte. Riktig valg av formfaktor og operativsystem kan spare opplæringstid, slik at arbeidere raskere kommer i gang.

Alle håndterminaler kommer med Android som standard. Brukergrensesnittet burde være kjent for de aller fleste. Berøringsskjerm, tastatur med mer er allerede innlært og man kan hoppe rett inn i bruken. Med et Mobile Device Management-system kan man til og med låse ned håndterminalen slik at kun apper som skal brukes er tilgjengelig. SOTI MobiControl er et godt eksempel på et MDM-system du kan lese mer om her.

Flere paller med drikkevarer stablet på et lager, klare for RFID-skanning.Flere paller med drikkevarer stablet på et lager, klare for RFID-skanning.

5. Sikkerhet

Konsekvenser av et potensielt sikkerhetsbrudd på håndterminaler må også vurderes. Selv om sikkerhet kan ha begynt med et smalt fokus på kredittkort eller personlig helseinformasjon, omfatter den nå et langt bredere spekter. All informasjon om kundene og virksomheten din er nå verdifull informasjon for hackere.

Valg og konfigurasjon av Mobile Device Management (MDM), policyformulering, håndheving og opplæring, samt egenskapene til håndterminalen du velger, er alle nødvendige for å sikre dine mobile enheter på en best mulig måte.

Nordic Mobility bruker SOTI MobiControl og 42Gears. Dette er solide MDM-systemer med all funksjonalitet du trenger for å sikre dine håndterminaler.

 

6. Administrasjon, kontroll og support

Noe av meningen med å rulle ut håndterminaler til de ansatte er for å gjøre hverdagen til IT-avdelingen enklere. Det er viktig å ha kontroll på enhetene fra sentralt hold, inkludert oppgraderinger, oppdateringer og feilsøking. Uten et effektivt MDM-system vil de ansatte finne egne løsninger, eller stole fullt og helt på en-til-en hjelp fra brukerstøtte.

Med MDM-løsningene til SOTI og 42Gears kan man effektivt og enkelt administrere håndterminaler. Les mer her. Disse løsningene har spesielt fokus på håndterminaler og Enterprise Mobility.

Ansatt skanner varer på en pall med en håndholdt RFID-leser i et lagerområde.Ansatt skanner varer på en pall med en håndholdt RFID-leser i et lagerområde.

7. Service- og supportavtaler

Vedlikehold av håndterminaler krever rask respons på reparasjoner, erstatningsalternativer som er kompatible med eksisterende programvare, oppgjørsordninger og omfattende dekning uten spørsmål.

Det er viktig å beregne sannsynligheten for feil og deres innvirkning på virksomheten og kundeservicenivået, etterfulgt av utformingen av en supportplan som kan begrense disse risikoene. Produsenter av håndterminaler har alltid gode service- og supportplaner fra 1 – 5 år. Ta kontakt med oss så skal vi vise deg hva som er tilgjengelig.

 

8. Livssyklusstyring

Konstant utskifting til nye modeller eller stadige oppdateringer kan resultere i en flåte av håndterminaler bestående av mange variabler. Dette vil gjøre forvaltning unødvendig komplisert og kostbar.

Nyere modeller er kanskje ikke kompatible med tilbehøret til eldre modeller, noe som krever ytterligere kjøp og enda flere kostnader.

Håndterminaler følger gjerne en salgssyklus på 3 eller 4 år, deretter ytterligere 3 eller 4 års service- og support. Det betyr 6-8 års levetid og vil gjøre administrasjon og forvaltning mye enklere. Akkurat dette punktet ser vi det er mange som ikke tenker på, spesielt de som vurderer forbrukerbaserte smarttelefoner til kommersielt bruk.

Ansatt skanner varer på en pall med en håndholdt RFID-leser i et lagerområde.Ansatt skanner varer på en pall med en håndholdt RFID-leser i et lagerområde.

9. Total eierskapskostnad (TCO)

Til tross for den lavere, innledende anskaffelseskostnaden, kan forbrukerteknologi resultere i mye høyere totale eierkostnader (TCO) når utgiftene til ekstra tilbehør og periferiutstyr, rask foreldelse og sannsynlig nedetid er inkludert.

Selv om du bare trenger å supplere forbrukerteknologi for å oppnå ett enkelt krav, for eksempel strekkodeskanning, vil du pådra deg betydelige kostnader. De faktiske utgiftene ved å distribuere mobilitet strekker seg langt utover enhetens opprinnelige kjøpspris. Les mer om dette her.

 

10. Kontinuitet

I løpet av 18 til 24 måneder blir som regel forbrukerteknologi foreldet. Noen ganger følger tilbehør samme utvikling. Til sammenligning har håndterminaler en livssyklus som er minimum seks år eller lenger. Når det gjelder sikkerhetsoppdateringer til OS, utløper dette etter 36 måneder. Betydelig mindre enn de 6 årene med levetid som kreves av de fleste bedrifter. Hvis en enhets operativsystem ikke lenger distribuerer sikkerhetsoppdateringer eller gir sikkerhetshjelp, blir den sårbar for uventede sikkerhetstrusler. På den andre siden kan Android-baserte håndterminaler abonnere på OS-tjenester som forlenger enhetens levetid. På sikt reduserer dette også TCO.

Ansatt skanner varer på en pall med en håndholdt RFID-leser i et lagerområde.Ansatt skanner varer på en pall med en håndholdt RFID-leser i et lagerområde.

For å konkludere ser det ut til at enheter av forbrukerkvalitet i utgangspunktet gir mest verdi, ettersom enhetene i seg selv er betydelig billigere enn deres kommersielle konkurrenter. Imidlertid tar bedrifter ofte ikke hensyn til de uventede vanskelighetene og de skjulte utgiftene som kan oppstå ved å velge en enhet som ikke er beregnet på bedriftsbruk. Å investere i mobil bedriftsteknologi er utilstrekkelig for å sikre økt produktivitet, effektivitet og kundeservice.

Bedrifter må velge passende enheter for sine operasjoner; først da kan fordelene generere avkastning på investeringen. Ved å velge håndterminaler fra kjente spesialsiter, vil du ha større kontroll over funksjonene du ønsker og vil kunne skreddersy håndterminalen din til de unike behovene din bedrift har. 

Kontakt oss ved å sende epost til [email protected], ring 310 95 005, eller start en chat nede i hjørnet. 

Hva andre sier om oss



Pål Hamborg / Business Service Manager, NorgesGruppen
Med hjelp fra Nordic Mobility har vi strømlinjeformet våre daglige operasjoner, utrullinger og opplever økt effektivitet.


Stefan Spendrup / Vice President of Sales Northern and Western Europe, SOTI
Nordic Mobility is one of the most experienced companies in the Nordics. Their knowledge of our products are impressive.


Knut Rognhaug / Enterprise Mobility Specialist, Coop Norge SA
Nordic Mobility har laget og designet vår MDM-løsning basert på SOTI MobiControl. Dette løste de på en meget god måte, noe som har gitt oss en ny hverdag i forhold til tidligere.


Christopher James Hermanstad / System Manager, Avinor
Vi har fått hjelp av Nordic Mobility i forbindelse med vårt MDM-system SOTI MobiControl. De har laget alt fra staging, til mappe- og profiloppsett på en god og smart måte.


Are Paulsrud / Chief Technology Officer, Color Line
Vi har fått hjelp av Nordic Mobility i forbindelse med vårt MDM-system SOTI MobiControl. De har laget alt fra staging, til mappe- og profiloppsett på en god og smart måte.


Petter Grålumstuen / IT & Logistics Manager, Kitch'n & Tilbords
Vi har fått hjelp av Nordic Mobility i forbindelse med vårt MDM-system SOTI MobiControl. De har laget alt fra staging, til mappe- og profiloppsett på en god og smart måte.



Per Erik Engebretsen / Leder Driftsenhet Velferdsteknologi, Lillehammer kommune
Samarbeidet med Nordic Mobility har vært profesjonelt og effektivt. De har gitt oss verdifull rådgivning og praktisk støtte i vår bruk av SOTI MobiControl, noe som har gjort prosessen mye enklere for oss.



Ingvild Finvåg / Daglig leder, Wepack
Nordic Mobility har gitt oss den støtten vi trengte for å få SOTI MobiControl til å fungere optimalt. Deres kompetanse og tilgjengelighet har vært avgjørende for at vi skulle oppnå våre mål.