20

MARS, 2019

For 10 år siden var det ingen som trodde mobil teknologi ville være interessant innen detaljhandel. Men se hva som har skjedd innenfor et par år. Ifølge denne rapporten, vil 50% av alle transaksjoner bli fullført via mobil POS i løpet av 2017. 33% ser etter kuponger på smarttelefonen, og 80% vil ha mobiltilpasset produktinformasjon mens de er i butikken.

Konklusjonen er uunngåelig. Med mobil teknologi kan kunder undersøke, sammenligne og kjøpe produkter og tjenester mer effektivt enn noensinne. Enten de surfer på mobilen i sin lokale matbutikk, eller sitter hjemme, bruker de mobil teknologi til å endre:

  • Hvordan de kjøper produkter
  • Hvordan de snakker med andre om sine butikkerfaringer
  • Hva de mener om bedrifter

En så dramatisk økning har gjort det uunngåelig for detaljhandelen å utnytte teknologien for å kapitalisere på fordelene til mulighetene som vil komme. Så hvordan skal man bruke fordelene av mobil teknologi?

Strømlinjeformede utsjekksområder

Mobil teknologi har gitt oss en revolusjonær endring innen detaljhandel ved å strømlinjeforme utsjekksområder og betaling, og har hjulpet til med å bygge et dypere forhold mellom forbruker og butikk. Tidligere mistet butikker store summer på grunn av lange køer ved kassen som førte til kunder som forlot butikken. Men i dag har mobil teknologi utlignet problemet ved å flytte Point of Sale nærmere kunden. Flere store kjeder planlegger, piloterer eller har iverksatt mobil POS for å selge raskere, forhindre kø og skape en bedre kjøpsopplevelse for kunden.

Mobile lommebøker som Vipps, MobilePay og mCash er noen av innovasjonene vi vil se bli en vanlig form for betaling. De kan sørge for, om det blir tilrettelagt i form av «scan-and-go», kunder slipper å stå i kø samtidig som man samler inn informasjon om hva kunden har kjøpt, når, hvem de er, e-postadresse og annen personlig informasjon. All denne informasjonen er uvurderlig for enhver markedsavdeling for å sikre framtidige besøk av samme kunde.

Økt engasjement fra kunden

Å vite hvor kundene dine er og hva de ønsker, vil hjelpe deg å strategisk engasjere dem mer for å optimalisere handleopplevelsen. Ved å utnytte potensialet i geolokasjonsteknologi som geofencing og near field kommunikasjon, kan mobil teknologi hjelpe detaljhandelen med å øke engasjement og omsetning. Noen kjeder bruker allerede geofencing for å sette opp et virtuelt «gjerde» rundt et butikkområde for å identifisere når en kunde, som har godkjent en slik tjeneste, er i nærheten. På denne måten kan man sende reklame om eksklusive tilbud som gjelder for dette besøket. Man kan også bruke NFC-brikker for å gi kunder mer informasjon om et spesifikt produkt. Plasser brikken foran produktet i butikkhyllen, når kunden berører den med telefonen, får man opp all tilgjengelig informasjon.

Få flere lojale kunder – uten kundelojalitetsprogram

Når man kan samle inn informasjon om kunders handler, vaner og preferanser, får man en unik mulighet til å spesialtilpasse handleopplevelsen. Med mobil teknologi kan man samle data, automatisk, og enkelt dele informasjonen mellom alle kjedens butikker. En kundes preferanser og kjøp vil derfor enkelt være tilgjengelig for alle ansatte, uansett hvilken butikk kunden velger å handle i. Muligheten man får med dette er å skape større lojalitet, større kundetilknytning til kjeden og bedre handleopplevelse, uansett hvilken butikk man er i. Man kan på en enklere og bedre måte forutse hva kunden trenger, hjelpe dem når de trenger det, og følge opp en eventuell handel.

Forbedret markedsføring

Mobil teknologi har etterlatt tradisjonell in-store markedsføring på bakrommet. I dag kan vi bruke mobile enheter som digital signage og digitale prisetiketter som raskt kan endres for å vise nye priser eller rabatter. Reklame for nye produkter kan vises effektivt, rett på kunders smarttelefoner eller på butikkens øvrige reklameskjermer.

For å sikre riktig markedsføringsmateriell, enten det er bilder, videoer eller annet, blir vist på riktig tidspunkt kan man bruke beacons. Et beacon kan reklamere for et produkt rett foran kunden, eller på andre siden av butikken. En effektiv markedsavdeling vil få et uvurderlig nytt verktøy for å sikre høyere omsetning og kundelojalitet.

 

NORDIC MOBILITY er Enterprise Mobility spesialister. Kontakt oss i dag.

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få de siste oppdateringene!